חג החנוכה חג האור

לרוב  אנחנו כ"כ מתעסקים בלביבות ובסופגניות  שאנחנו שוחכים את הסיבה שבגללה אנחנו אוכלים מאכלים רווים בשמן בחנוכה,

לפי חז"ל הסיבה לאכילת מאכלים מטוגנים בשמן היא  כזכר ל "נס פך השמן" שבו שרתה ברכה במעט השמן שהיה בפח השמן והוא הספיק להדלקת הנרות במנורה בבית המקדש במשך שמונה ימים.

לכן בכתבה זו נתייחס לשמן ולחשיבותו בתזונה שלנו

שומן הוא אחד מחמשת אבות המזון הנחוצים לנו  לשמירה על בריאותנו ולפעילותו התקינה של הגוף

אבות המזון הם:

  • פחמימות
  • חלבונים
  • שומנים
  • ויטמינים
  • מינרלים

מתפקידי השומנים  בגוף:

השומנים מרכיבים את קרומיות התא, חיוניים לספיגת ויטמינים (A,D,E,K) והורמונים, משמשים כמקור אנרגיה וכשכבות של בידוד והגנה בגוף (יוצרים שיכבת הגנה על איברים בגוף ובידוד מקור) ובנוסף יש חומצות שומן החיוניות לפעילות המוח.

 

השומנים מורכבים מחומצות שומן שמתחלקות ברובם ל3 קבוצות עיקריות:

  1. חומצות שומן רוויות – ללא קשרים כפולים ומכילה אטומי מימן רבים הקשורים לפחמנים שומננם מהסוג הזה הם בד"כ מוצקים בטמפרטורת החדר.
  2. חומצת שומן בלתי רווי – בעלת קשרים כפולים בין אטומי הפחמן ומבטלת את החיבור של אטומי המימן לפחמן לכן חומצת השומן אינה רוויה במימן שומנים כאלה הם בד"כ נוזליים בטנפ' החדר.
  3. חומצות שומן חד בלתי רוויות – כאשר תהיה החומצה השומנית מחוברת לכל אורכה בעזרת קשרים יחידים ורק קשר אחד יהיה כפול, תיקרא החומצה חד בלתי רוויה, כלומר חסר רק זוג אחד אטומי מימן. חומצות מסוג זה נמצאות לרוב ב בשמן הזית למשל, שמן נוזלי שבמידה שנעשה בכבישה קרה, יהפוך מוצק עם ירידת הטמפרטורה ל-5 מעלות.

לחומצות השומן הרוויות יש השפעה מזיקה לגוף, שומנים רווים (מוצקים), נוטים יותר להצטבר בדפנות כלי הדם ולסתום אותם, מה שעלול להובל להתקפי לב או שבץ מוחי.

המקורות לשומן רווי הם שומנים מן החי: בשר, עופות, חמאה, ומוצרי חלב.

לחומצות השומן שומן בלתי רווי ו שומן חד בלתי רוויות יש השפעה חיובית על הפחתת רמות ה LDL " הכולסטרול הרע" ועל העלאת ה HDL  "הכולסטרול הטוב"

 

 

חומצות שומן חיוניות וחומצות שומן שאינן חיוניות:

גוף האדם יודע לייצר בכבד חומצות שומן מחלבונים מפחמימות ומחומצות שומן אחרות אלו הן חומצות שומן שאינן חיוניות בגלל שהגוף יודע לייצר אותן בעצמו ואלו הן מרבית חמצות השומן.

לאומת זאת קיימות קבוצות של חומצות שומן שהגוף אינו יודע לייצר בעצמו והוא חייב לקבל אותן מהמזון לכן הן נקראות חומצות שומן חיוניות כאשר העיקריות והחשובות הן:

 אומגה 3

 ואומגה 6.

חומצת שומן נוספת היא אומגה 9.

קבוצות אלה חיוניות לגוף למניע מחלות ולתפקוד תקין.

2 שמנים שהשימוש שלהם בתזונה הוא בריא ומועיל:

שמן זית 

שמן הזית הוא אחד השמנים הנפוצים באזור, הוא מהווה מרכיב תזונתי חשוב, שמן הזית הוא שמן חד בלתי רווי.

מחקרים גילו כי לשמן הזית תכונות רפואיות רבות המחקרים הראו שבאוכלוסיות שצורכות באופן קבוע שמן זית אנשים סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם שמן הזית מכיל כמות גדולה של חומצה אולאית- חומצת שומן חד בלתי רוויה התורמת  להפחתת רמות ה LDL "הכולסטרול הרע" בדם.

 לשמן הזית גם השפעה לטובה על מערכת העיכול הוא משפר את התנועתיות (פריסטלטיקה) של המעי ומגביר הפרשת מלחי מרה העוזרים לפרק שומנים.

בשונה מהרבה שומנים רבים שלצורך הפקתם יש להשתמש  בשיטות זיקוק (שיטות הגורמות לחימצון השמן ולקילקולו) את שמן הזית ניתן להפיק בתהליך של כבישה קרה מה ששומר על ההרכב התזונתי של השמן.

יש מספר סוגים של שמן זית ניתן להבדיל בין הסוגים לפי רמת החומציות של השמן ככל שדרגת החמיצות נמוכה יותר כך השמן איכותי יותר.

  • שמן זית כתית מעולה extra virgin  - השמן באיכות בגבוהה ביותר רמת החומציות שלו לא עולה על 0.8% מופק בכבישה קרה
  • שמן זית כתית  - virginשמן באיכות גבוהה הוא שונה  משמן "כתית מעולה" בכך שרמת החומציות המקסימלית שלו גבוהה יותר והיא יכולה להגיע עד ל 2%.
  • שמן כתית רגיל light, ordinary – רמת החומציות שלו גבוהה עד 3.3% שמן זה לא ראוי למאכל והוא מיועד בעיקר לתעסיית הקוסמטיקה, לעיתים הוא משווק כשמן לאפיה וטיגון.

שמן זית מזוכך מאבד מערכו התזונתי ומהארומה והטעם האופייני לו וזהו שמן ברמת האיכות הנמוכה ביותר אם זאת הוא נחשב לבריא יותר ביחס לשמנים מזוככים אחרים כגון: תירס וסויה.

שמן קוקוס

עד לפני מספר שנים שמן הקוקוס סבל מיחסי ציבור לא טובים הטענו שהוא שמן לא בריא בשל היותו שומן רווי, כאמור שומן רווי המצוי בשומן מן החי ידוע כמזיק וכגורם למחלות רבות ובעיקר למחלות הקשורות ללב ולכל הדם.

היום מחקרים מראים ששמן הקוקוס לא רק שהוא לא מתנהג בגוף כמו שומן רווי מן החי אלא שהוא אפילו מסייעה להורדת כולסטרטל ולהרזיה.

 

היתרון של שמן הקוקוס הוא שהוא מורכב משלוש חומצות שומן:

  • חומצה לאורית (Lauric acid) חומצה הדומה במבנה שלה לחלב אם
  • חומצה קפרילית (caprylic acid)
  • חומצה קפרית (capric acid)

לשלושת החומצות האלה יש תכונות נוגדות זיהום ויכולת לטיפול בוירוסים ובחיידקים וכן בטפילים, שמן הקוקוס מסייעה לבעיות עיכול ולספיגה יעילה של ויטמינים ומינרלים וכן מסייעות בהפחתת רמות LDL (הכולסטרול הרע) בדם.

בנוסף חומצות שומן אלה מהוות מקור לאנרגיה זמינה הן מתעכלות ונספגות בקלות ולא נאגרות בתאי השומן.

יש שמיחסים  לשמן הקוקוס גם יכולת לשפר את מצבם של חולי אלצהיימר.

שמן הקוקס מצוין לטיפוח השיער, הוא מזין ומחדש את העור (יכול לשמש כקרם לחות והזנה) ונעשה בו שימוש נרחב בתעשיית הקוסמטיקה.

שמן הקוקוס מצוין לבישול ואפיה הוא עמיד בחום (עד 300 מעלות) כלומר מתחמצן פחות ולכן היא אידיאלי לטיגון ואפיה, יש לו טעם משובח ולכן הוא מתאים גם לבישול תבשילים (קארי למשל) ,בגלל המרקם שלו שהוא מוצק בטמפ' החדר הוא יכול גם לשמש כממרח על הלחם וכתחליף לחמאה.

כמו שמן הזית גם שמן לשמן הקוקוס יש איכויות שונות:

שמן קוקוס כתית מעולה extra virgin

שמן קוקוס כתית Virgin

שמן קוקוס צריך להיות לבן עם ריח וטעם עדינים של קוקוס, יש לשים לב שמצוין על השמן שהוא מופק בכבישה קרה.

שמן הקוקוס הופך למוצק מתחת לטמפ' של 25 מעלות (בשל היותו רווי) אין צורך לשמור אותו בקירור לאחר הפתיחה.

 

 



 

 



 

 

 

  • אורגני למה ומדוע?

    מזון אורגני הוא מזון הגדל בצורה טבעית ללא שימוש בחומרי הדברה כימיים, דשנים כימיים, תרופות, הורמונים, חומרים משמרים, צבעי מאכל וללא הנדסה גנטית. למאמר המלא...

  • מזונות על - super food

    קבוצה של מזונות המצויים בטבע המכילים מספר רב של מרכיבי תזונה ייחודיים וחשובים אשר הוספתם לתזונה  היומית עשויה להביא תועלת רבה, הם נקראים כך משום שסגולותיהם הם מעבר לתזונה בסיסית והם משפרים את בריאותינו באופן ניכר. למאמר המלא...